Kangaroo Island-Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Familie Van Caimere - WaarBenJij.nu Kangaroo Island-Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Familie Van Caimere - WaarBenJij.nu

Kangaroo Island-Adelaide

Door: vancaimereclub

Blijf op de hoogte en volg Familie

10 Maart 2012 | Australië, Adelaide

Kangaroo Island (+ Adelaide):
Dit wordt door vele Australiërs ook omschreven als een brokje puur natuur. Wanneer we een ferry proberen te boeken vallen we gewoon achterover van de prijs. Deze wordt berekend op basis van de lengte van je voertuig en onze camper is spijtig genoeg in dit geval niet van de kleinsten. Indien we echter boeken voor een overnachting op één van de plekken die de touroperator voorziet, dan krijgen we gewoon 100$ korting en een gratis overnachting. Ook goed voor ons. De oversteek verloopt prima, ondanks het bewolkte weer en de strakke wind is de zee eerder kalm en gedraagt de catamaran zich prima, van zeeziekte dus géén sprake. De meisjes en wij kunnen al vanop de boot zien dat het eiland prachtig moet zijn qua natuur. Eenmaal aangekomen op het eiland, besluiten we door te rijden naar een klein plaatsje genaamd Emu Bay. Van emoes is hier geen sprake en van mensen nog minder. We delen deze zeer mooie baai van ongeveer een kilometer lang met een kolonie pelikanen en met één enkel koppel uit Sydney dat zijn dagen vult met surfen, snorkelen en vissen en dit gedurende gemiddeld 7 maanden per jaar. Zij trekken met een 4x4 terreinwagen en all-terrain caravan rond. Vandaag zij ze aan het vissen naar inktvissen en de meisjes zijn gefascineerd door wat Alan al heeft gevangen. Ook de pelikanen zijn leuk om zien want ze poseren gewillig en laten zien wat een prachtige vogels ze zijn door regelmatig een rondje te vliegen rond de pier en voor onze neus terug te landen. Vanavond blijven we slapen op de DOC camping waar we enkel de mensen uit Sydney als onze buren kunnen rekenen. We verbroederen ’s avonds bij enkele lekkere glaasjes wijn en enkele biertjes en ze beloven ons om volgend jaar binnen te springen in Mortsel want dan gaan ze een 4 maanden durende trip in Europa ondernemen. Vandaag is het nog niet het optimale terrasjesweer dus rond 10.30u liggen we allemaal terug onder de wol, dromend van wat warmer echt “zomerweer Australian style”. Negen uur later wakker worden, gordijntjes openschuiven en nog een drietal keer goed in onze ogen wrijven om te zien dat we niet dromen… (of zoals The Beatles zongen “here comes the sun lalalala, here comes the sun…”) Dit belooft een stralende dag te worden. Vandaag staan de noordkant en een groot stuk van de westkant van het eiland op het programma. We vertrekken via een grindweg van een 30-tal kilometer naar een plaatsje genaamd Stokes Bay. Dit is een typisch stukje Ozzie road. Baksteenrood van kleur, vol met putten en bulten maar, indien de KEA camper het verdraagt, gaat er niets boven dit type weg om Australië te doorkruisen. We komen aan een prachtig afgelegen strand dat enkel te voet te bereiken is indien je door een soort natuurlijke tunnel van opeengestapelde rotsblokken loopt. Het strand is verlaten en de meisjes spelen in het zand en Sven doet een plonsje in een natuurlijk gevormd getijdebad. Het water is kristalhelder maar wel wat aan de frisse kant dus na een minuutje of tien is het welletjes geweest en tijd om op te warmen in het zonnetje. We begeven ons verder naar het grootste natuurreservaat van het eiland (ongeveer 25% van de oppervlakte). Het Flinders Chase National Park belooft ons alles wat we van Australië verwachten: veel wilde inheemse dieren, prachtige rotskusten, uitgestrekte bossen vol met typische bomen en struiken die bewoond worden met duizenden vogels. Een groter verschil met ons stadse, hectische leven kunnen we ons op dit moment moeilijk voor de geest halen.
We bezoeken de typische bezienswaardigheden, Remarkable Rocks (granieten rotsblokken die natuurlijk geërodeerd zijn en de grilligste vormen aannemen), Admirals Arch en zijn zeehondenkolonie en rijden hierna door naar KI Caravan park. We worden direct verwelkomd door een paar Wallabies. Deze lijken op kleine kangoeroes en over het gehele eiland zit het werkelijk vol met deze schattige huppelende beestjes. We installeren ons met onze camper en in de bomen boven ons zijn ook de koala’s aan het kijken naar de schattige blondjes die gierend en krijsend van plezier uit de KEA kruipen bij het vernemen dat er allerlei dieren te bespeuren vallen. Onze meisjes zijn werkelijk betoverd bij het zien van alle beestjes die we tegenkomen. We bewandelen nog even de “koala walk “die grenst aan de camping, maar volgens ons zou die beter wallaby walk heten. We zien nl. nog maar één koala maar tientallen wallabies. De springende eekhoorns (dixit Sam en Febe) zijn werkelijk overal. Tijd voor een aperitiefje, de meisjes en Eline zijn getuige van een koala die voor hun voeten voorbij wandelt van de ene naar de andere boom. Sven geniet ondertussen volop van een wandeling rond een drinkplas/poel waarrond de wallabies, koala’s, grey geese, kangoeroes, black swan, kaketoes,… verzamelen en van waaruit je een “million dollar view” hebt op de vallei terwijl er overal kangoeroes rondhuppelen en je kan genieten van het geurenpallet van Red Gum trees, Eucalyptus, Lime grass en citronella. We aperitieven nog even samen, eten buiten en nemen nog een goed douchke. Een fantastische dag op een magnifieke locatie.
Onze laatste volledige dag op Kangaroo Island. Vandaag rijden we terug naar de plek waar we morgen de ferry terugnemen naar het vasteland (grote eiland Australië). Er staan 2 dingen op de agenda. Eerst gaan we sandboarden en tobogannen in Little Sahara. Zoals de naam het zegt gaan we naar een natuurgebied dat wat weg heeft van de Sahara maar dan in het klein. Zandduinen van 30 tot 100 meter hoog volgen elkaar op en vormen een uitstekende helling om met een speciale slee of plank deze hellingen af te glijden. Gedurende bijna 2 uurtjes glijden we naar beneden en klimmen we met alle moeite terug naar boven. Niets zo vermoeiend als klauteren in mul zand en zeker als er ook nog eens een Sahara-zonnetje aan de hemel staat. Sam en Febe gillen de hele vlakte bijeen als ze met een rotvaart de duinen afglijden, Sven probeert met alle moeite van de wereld richting te geven aan zijn sandboard en Eline blijkt wederom een perfecte aktiefotografe. De volgende etappe leidt ons naar Seal Bay. Hier gaan we kijken naar een kolonie zeeleeuwen. Deze gaan gemiddeld 3 dagen op zee jagen op vis en kleine inktvissen en komen dan gedurende 3 dagen verpozen op het strand. Tientallen zeeleeuwen liggen verspreid op het strand en zijn nogmaals een ongelooflijke ervaring om zomaar in het wild te kunnen aanschouwen. Hierna rijden we door naar Penneshaw waar we morgen de veer nemen. Het was een absolute SUPERDAG!!!
Opstaan onder een stralende blauwe hemel, de zee zo vlak als een spiegel. Onze overzet zal dus geen probleem vormen. Alles werd gisteren al terug ingepakt in de verschillende zakken en onze ochtend verloopt dus heel relax. Aan de veer ontmoeten we nog vriendinnetjes van Sam en Febe die we ook al in de Otways (Great Ocean Road en Bimbi Park) hebben ontmoet. Terwijl de kinderen samen spelen doen wij een praatje met de ouders, boeren uit Western Australia. We begeven ons naar de voorkant van de catamaran en genieten van het zonnetje. Als klap op de vuurpijl worden we begroet door een tiental tuimelaars (dolfijnen) waarvan er enkele blijven surfen op de boeggolven van de vlotters van onze boot. De meisjes hangen half over de balustrade en zijn door het dolle heen als ze de capriolen van deze prachtige dieren gadeslaan. Aangekomen In Cape Jervis nemen we afscheid van de Western Australians en rijden door naar Adelaide. Het hotel blijkt wederom een voltreffer. Een mooie ruime kamer, zeer vriendelijke mensen en een super leuk zwembad dat grenst aan de kamer. Terwijl Eline en de meisjes genieten van het zwembad gaat Sven de campervan terug inleveren. Hierna trekken we nog de stad in om even te genieten van het straattheaterfestival dat plaatsvindt en om een hapje te gaan eten. We gaan voor Italiaans en worden bedient door een meisje dat Nederlands blijkt te zijn en zo vol is van onze 2 supersterren dat deze zelfs nog door de dienster worden getrakteerd op een aardbei ijsje “Italian Gelatto style”. Nu nog even de tekst voor de blog schrijven zodat we deze kunnen bijwerken. Tja, ook hier is communiceren niet altijd even evident maar we kunnen jullie garanderen dat de woorden GENIETEN, FANTASTISCH, WONDERMOOI zeker aan de orde zijn.

• 10 Maart 2012 - 08:46

Liesbet En Co:

Weer super fantastische verhalen, we zijn hier al héééél benieuwd om jullie foto's, verhalen, aankopen,... te zien en te horen. Wanneer is het fotomoment? Geniet van Sydney, hopelijk is het weer daar wat beter?
    Vol verwachting wachten we nog op een leuk skype moment...
    Hele dikke knuffel van ons drie xxx...

• 10 Maart 2012 - 11:28

Elke:

wat zal het hier afkicken worden! die vele momenten aperitief zullen niet meer in jullie werkschema passen! Geniet nog maar even.
    Mette geniet mee van jullie foto's. We kijken uit naar een foto- avond ( of weekend)

• 11 Maart 2012 - 21:15

Beer :

Sam, 21 maart viert Beer zijn feestje, kom je ook? Neem je wandelschoenen mee!

• 12 Maart 2012 - 20:47

Koen En Ria:

Amaai! We hebben hier al genoten van jullie fantastische verslagen en foto's! Om te watertanden: al die prachtige en wonderbaarlijke natuur. Sommige dingen herkennen we van onze reizen door IJsland, Noorwegen of Schotland (de zeehonden, vulkanische toestanden, gletsjers, vreemde rotsen...)... maar ginder heb je nog véél meer van dat! En dat kunnen beleven met z'n viertjes! We beleven plezier aan de verhalen over Sam en Febe. 'Speeltuin' en 'Aperitief' zijn twee woorden die wel héél veel voorkomen in jullie verslagen!

Geniet nog met volle teugen!

Koen en Ria

• 15 Maart 2012 - 20:57

Bomma Bompa:

Boeiende en plezante reisverhalen !
    Met Pasen zullen Sam en Febe eitjes moeten zoeken in ons miniatuur tuintje .Wat een contrast met Australie .

• 18 Maart 2012 - 03:50

Mieke En Stephanie:

was jij maar hier en wij maar daar!!!
    Het paradijs bestaat dan toch! en dan moet de Romeo nog komen!

mieke en stephanie

• 18 Maart 2012 - 18:32

@bc+++:

Hey trotters,
    nog eens bedankt voor jullie fijne verslagen. We kijken al uit naar de vele foto's als jullie terug zijn!
    Ik hoorde van jouw vader (Sven) dat het eindelijk echt beter weer is. Gelukkig maar! Hopelijk beleven jullie nog vele fijne Million Dollar Views en kunnen nu echt genieten van de oostkust. Hier is de lente echt gestart, dus kunnen ook wij stilaan de winter van ons afschudden. Sam, Eva-Luna heeft je gemist op haar verjaardagsfeestje, maar dat gaan we binnenkort wel inhalen hé. Bovendien is het bijna jouw verjaardag!!! Dat wordt vast een speciale, zo ondersteboven daaronder ;-)
    Geniet ze nog aan 300%, die momenten die jullie de rest van jullie leven zullen koesteren...

• 19 Maart 2012 - 17:59

Fons En Anita:

Beste Sven en Cie

Een mens zou goesting krijgen om er te wonen ! Jullie niet ?
    Groetjes fons en anita