Sydney - Reisverslag uit Forster, Australië van Familie Van Caimere - WaarBenJij.nu Sydney - Reisverslag uit Forster, Australië van Familie Van Caimere - WaarBenJij.nu

Sydney

Door: vancaimereclub

Blijf op de hoogte en volg Familie

22 Maart 2012 | Australië, Forster

Deze stad verdient een aparte vermelding. Ze werd uitgeroepen als 7e meest leefbare stad ter wereld en staat ook in de top 5 van de meest hippe steden ter wereld en in de top 5 qua citytrips. Aangezien Antwerpen noch Mortsel vermeld werden in deze lijstjes (Times Magazine en Natural Geographic Explorer) stonden we hier toch ietwat sceptisch tegenover. VOLLEDIG TEN ONRECHTE!!!
Aangekomen in Sydney valt ons direct op dat deze stad ook vooral uitblinkt qua prijskaartje. Zelfs voor de karretjes op de luchthaven moet je hier 4$ neertellen om je bagage te vervoeren. We gaan naar het Wynyard Traveller Lodge Hotel in het centrum van Sydney en checken in. Onze kamer verbleekt een beetje t.o.v. die van Melbourne. 2 Tweepersoonsbedden in een kamer van 20m², inclusief de badkamer, waar we geen enkel raam kunnen openen voor frisse “stads”lucht binnen te laten. We laten de bagage achter en begeven ons voor een wandeling en dineetje naar Darling Harbour (een kruising tussen het Eilandje en het Zuid). We kijken onze ogen uit. Ultra korte rokjes, schoenen met plateauzolen en hakken van 15cm hoog. De meisjes denken dat iedereen hier verkleed is. Het is hier dan ook het traditionele avondje uit en iedereen is opgedirkt. Het doet ons een beetje denken aan de beiaardavonden toen we op de Grote Markt ook allemaal samenkwamen op maandagavond. We gaan voor Italiaanse keuken en hier valt direct op dat een trendy restaurant + trendy wijk + trendy avond + trendy stad staat voor kassa/kassa. Eten en drinken zijn hier zeer prijselijk en het niveau van de restaurants is daarentegen zeer gematigd. Als klap op de vuurpijl (letterlijk en figuurlijk) genieten we van het vuurwerk dat op het water ( the docks) wordt afgestoken. De meisjes vinden de kleurtjes prachtig maar “den bloemekee” is wat teveel van het goede. Al dat geknal zorgt toch wel wat voor enige angst. Tijd om te gaan slapen.
Zondag: we ontbijten eerst uitgebreid in het hotel, buffet à volonté en vooral Sam geniet van het feit dat ze haar bordje gewoon meeneemt en nog een extraatje mag meenemen. Croissantjes, fruitsap, ontbijtgranen, pancakes, toast en vers fruit. Smullen maar… Daarna maken we gebruik van de typische familie formule “SUNDAY FUNDAY”. Voor 2.5$ per persoon (vanaf 5jaar) kan je in familieverband een ticket kopen waarmee je de hele dag gebruik kan maken van quasi alle openbaar vervoer in de grote agglomeratie rond Sydney. Alle ferry’s, bussen, treinen en de metro brengen je dus naar praktisch elke interessante plek. Wij kiezen om de ferry te nemen. Het is prachtig weer (open hemel en 30°) en het beste beeld van Sydney heb je van op het water. We varen naar Manly, naast Bondi Beach het absolute mekka van de surfers. Wij ervaren het vooral als véél, véél, véél te druk. De ferryvaart is genieten. Sydney en omgeving draait rond watersport, overal zie je boten. Van kleinzeilerij tot de meest pompeuze motorjachten, we komen ogen tekort. Bij het binnenvaren van Sydney centrum (Circular Quai) wordt je ook geconfronteerd met het absolute icoon van de stad. Het vaakst gefotografeerde gebouw van het zuidelijk halfrond, Sydney Opera House, domineert als een statige dame de rest van het stadsbeeld. Wij zorgen er alvast voor dat haar status behouden blijft. Eens terug aangemeerd, verkennen we het oudste deel van Sydney, The Rocks. Dit deel bevindt zich onderaan Sydney Harbour Bridge en dateert van midden de 19e eeuw. Het staat in schril contrast tot de wolkenkrabbers in Sydney CBD. Op zondagnamiddag is er hier een gezellig lokaal marktje en we kuieren wat rond. We begeven ons hierna terug naar Darling Harbour en naar Tumbalong Park. Enkele jaren geleden heeft de stad Sydney 28mln $ geïnvesteerd in een “kinder-doe-park” dat een kruising is tussen een traditionele speeltuin en een waterpretpark. Onze meisjes zwieren dan ook hun kleedjes uit en genieten van dit kinderparadijs. Wij kijken met veel plezier toe en kunnen een plekje bemachtigen naast de speeltuin op het terras van de “Baguette & Grill Bar”. Stella van het vat, lekker eten (en niet te duur) en een leuk terras met hoge tafels en barstoelen. We overgieten dit met een DJ die wat lounge, clubhouse en beats draait en we voelen ons op slag weer 21 en hip. Teruggekomen van de speeltuin, doen onze twee dancing diva’s een shakeske voor het hele terras, ze lijken a.h.w. al klaar voor Laundry Day. Na het eten wandelen we via De Cockle Bay Warf terug naar ons hotel en gaan moe maar voldaan slapen.
Maandag: het weer is vandaag niet zo geweldig als gisteren. Daarom gaan we vandaag naar Taronga Zoo. Deze dierentuin is wereldvermaard en staat genoteerd als “niet te missen”. We kunnen dit alleen maar beamen. Taronga Zoo kan je best bereiken via de ferry. Vanop Circular Quai gaan we dus terug de baai in en genieten nogmaals van de fantastische uitzichten van Sydney en de wijde omgeving. De dierentuin is opgebouwd rond de verschillende continenten met een parcours dat je erdoorheen loodst. Er ligt een duidelijke klemtoon op het interactieve met de dieren, zodat je gedurende de hele dag verschillende “encounters” kan hebben met de verschillende inwoners. Onze meisjes vinden dit “GEWELDIG!!!” en vooral de “zeehonden - zeeleeuwen opvoering” kan op veel bijval rekenen. De show vertelt ons iets over de biologische aspecten van deze dieren en bevat hele leuke speelse momenten en grappige scènes. Onze meisjes, wijzelf en ongeveer 500 andere toeschouwers genieten met volle teugen van dit schouwspel. Ook de Sumatraanse tijgers, die net 3 jongen hebben gekregen, zijn wonderbaarlijk om te aanschouwen. We keren terug naar Sydney stad en gaan “The Rocks” het oudste deel van Sydney nog eens beter verkennen. Vandaag geen marktje en we kunnen dus op het gemak door de straatjes kuieren en de sfeer van weleer opsnuiven. We eten iets in het “Löwenbräu Haus” een klein stukje Beieren in Sydney. De meisjes worden in de watten gelegd met ballonnen, tekengerief, blasmusik (kinderliedjes) … De plaatselijke Heidi’s geven ons ½ liters bier, schnitzels, … OK, maar achteraf gezien toch een beetje misplaatst. Morgen toch iets anders kiezen.
Dinsdag: Na een dagje wat bewolkt weer te hebben gehad is het vandaag tijd voor echt warm, Australisch zomerweer. We besluiten om Sydney en omgeving te bekijken “lage landenstijl”. We huren fietsen bij Bonza. Dit is een klein bedrijfje, dat gerund wordt door een jonge kerel (lees: ongeveer zo oud als Sven) en twee medewerkers. Wanneer we vragen naar 2 fietsen met stoeltjes, krijgen we enkel gefronste wenkbrauwen te zien. Ze hebben nog wel fietsen, en één fietskar maar weten in godsnaam niet of dit wel kan met 2 kinderen zoals die van ons. Met wat puzzelen moet dit volgens ons wel kunnen. We huren dan maar 2 fietsen en krijgen de fietskar er gratis bij. Ze zijn zodanig vertroeteld door onze meisjes, dat ze spontaan enkele foto’s van hen nemen (in de fietskar) om die op hun website te plaatsen. Bestemming vandaag is enerzijds Bondi Beach (waar ze op Kerstdag bij 35° allemaal op het strand liggen in bikini en kerstmuts) en het centrum van Sydney (China Town, Hyde park, George Street, …). We nemen de veer naar Watsons Bay en beginnen daar aan de eerste klim van de dag. Geen evidente klus en op de koop toe slaagt de ketting van de fiets tussen het versnellingsapparaat waardoor het volledige achterwiel vastzit en we op het midden van de klim stilstaan. Gelukkig krijgen we alles terug in orde en kunnen we verder. Een leuk fietstochtje brengt ons tot aan Bondi Beach. Dit strand heeft een cultstatus omwille van de constante goede branding om te surfen en het volk dat dit aantrekt. Sven gaat waveskimmen en de meisjes spelen in het water. Het strand is gezellig druk. Beachboys, surfers, surfchicks en ook héél véél toeristen. Vooral de Aziatische toeristen vallen op. Ze komen in zwermen het strand op en zijn erop gebrand om met onze meisjes op de foto te staan. Sam en Febe vinden dit leuk voor enkele kiekjes maar wanneer ze aan hen beginnen te sleuren als marionetten, is de maat vol!!! De daaropvolgende aanvragen voor foto’s worden pertinent geweigerd. We eten nog een lekker ijsje en zetten onze tocht per fiets verder. Uiteindelijk nemen we de veer terug naar Sydney stad om daar rond de dokken en het centrum wat rond te fietsen. Sydney is een attractie rijker!!! Overal waar we rijden wordt er naar ons gelachen, gegiecheld, gewuifd en worden we tot lang na onze passage nog nabekeken (lees: nagestaard). De meisjes vragen ons uitdrukkelijk om nog eens te gaan spelen in Tumbalong park en wij reserveren dan bij aankomst alvast ons tafeltje in “the Baguette & Grill Bar”. Sam geniet van de pizza’s die op grote borden worden gebracht en waar je gezamenlijk van eet. We vertrekken bij valavond en begeven ons verder door de stad. In Sydney zijn er geen fietspaden, je deelt letterlijk het voetpad met de voetgangers en niemand neemt er dus ook aanstoot aan wanneer we door het dolle heen tussen iedereen doorslalommen om onze fietsen terug te brengen naar Bonza HQ. De meisjes vinden dit echt een supercoole fietservaring.
Woensdag: De delen van Sydney die we gisterenavond hebben afgefietst, worden vandaag nog eens te voet afgelegd. We besteden vandaag wat meer aandacht aan de typische architectuur van enkele winkelcentra (Queen Victoria Building & The Strand arcade) en nemen ruimschoots de tijd om te wandelen doorheen enkele prachtige stukken natuur, midden in de stad. Vooral Hyde Park en The Botanical Gardens zijn wondermooi en vormen een echte verademing te midden van al het betonnen geweld van de wolkenkrabbers. We stellen ons meermaals de vraag waarom er in België niet meer geïnvesteerd wordt in stadsparken en bvb de nationale plantentuin in Meise. In Australië is dit evident. De meisjes zijn van al het wandelen wel erg moe en Febe valt in de draagzak in een diepe slaap op de rug van Eline. Net voordat we aan de voet van het Sydney Opera House aankomen, begint Eline nattigheid te voelen. Tijd dus om even terug naar het hotel te gaan en frisse kleren aan te trekken. Wederom geen verrassingen qua avondmaal, de meisjes willen nog afscheid nemen van Tumbalong Park en wij zien een uitstapje “The Baguette & Grill Bar” wel zitten. We worden aangenaam verrast door het personeel van de bar trouwens, die onze gewoontes al kennen en al een pintje tappen bij aankomst en die ons zelfs een pizza van het huis offreren aangezien we trouwe klanten zijn. We laten het ons smaken, doen nog een babbeltje met de garçons, terwijl Sam alles helpt afruimen. Tijd om naar het hotel terug te gaan en onze zaken terug bijeen te pakken. Morgen moeten we de camper oppikken bij Kea om het laatste deel van de reis aan te vatten. The Sunshine & the Golden Coast van Sydney naar Brisbane.

• 22 Maart 2012 - 08:39

Abc+++:

Wow, van Sydney hebben jullie echt wel genoten. Schitterende stad inderdaad. En met dat echte zomerweer maken jullie hier iedereen stikjaloers ;-)
    Amai Febe, jij kan nogal eens bellen blazen als ik die foto zo zie! Dat moet je ons thuis toch ook eens leren!
    Veel plezier nog ginder!!!
    Anne-Catherine & Bavo & kids

• 22 Maart 2012 - 20:19

Lieve:

Hoe Eline, toch niet op Palm beach geraakt voor een home and away-ke :-)

• 28 Maart 2012 - 21:24

Carlo En Flora:

Gelukkig verjaardag Sam, Het einde van de reis in zicht bijna thuis we zijn ongeduldig om jullie terug te zien, spijtig kunnen we niet mee taart komen eten zaterdag 7 april wij zijn ook even weg en komen pas laat die zaterdag thuis.
    proficiat met je 6jaar Sam
    heel veel lieve groetjes carlo en flora