Yosemite NP - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Familie Van Caimere - WaarBenJij.nu Yosemite NP - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Familie Van Caimere - WaarBenJij.nu

Yosemite NP

Door: Wij

Blijf op de hoogte en volg Familie

16 Juni 2016 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

8 juni. We gaan vandaag de RV (Recreational Vehicle) oppikken. We krijgen samen met een Brits en Duits koppel een uitleg in een oversized, over the top, mobilehome met alles erop en eraan 8, 53m lang, een beest van een mobilehome en… this is for the family Van…
De Duitsers en Britten kunnen er eens goed mee lachen, bij Sven breekt wat angstzweet uit. De rit naar Yosemite verloopt heel vlot en we installeren ons op de camping.
9 juni. We nemen de Yarts naar Yosemite. “Overweldigend”, nature at it’s best. Op voorhand hadden verschillende mensen ons al mooie verhalen verteld over dit stukje natuurpracht. Niets was gelogen. We horen eerst bij het Visitors Center en laten ons adviseren over welke wandelingen doenbaar zijn met de kinderen.
Daarbovenop kunnen de meisjes hun “Junior Ranger” diploma halen, mits het volbrengen van een paar opdrachten zoals het beschrijven en tekenen van de natuur onderweg, zwerfvuil verzamelen, dieren beschrijven,…
We doen een 5,5miles lange wandeling naar de Nevada Falls. Steil omhoog met stijgingspercentages tot boven de 17%. Voor ons een uitdaging, voor menig ander een kwelling. Aangezien dit voor velen hier een BMI van meer dan 3x het stijgingsniveau inhoudt, kan het resultaat zich al laten raden.
Onderweg worden we steevast vergezeld door enkele “ground squirrels” een soort van grondeekhoorns, allé een rat, maar dan veel meer “cutie” volgens onze meisjes.
We lopen langsheen de Merced River, een echte rapid river met veel stroomversnellingen, en white water en een oorverdovend geraas tot gevolg. Overal waar we kijken, zien we massieve granieten rotsformaties die doorklieft worden door talloze watervallen en waar de rode cederbomen, daarbovenop een pijnboomaroma voorzien, waar elke saunaliefhebber maar van kan dromen.
Een stralende hemel zorgt dan ook nog eens voor de mooist denkbare kleurschakeringen. We nemen de eerste etappe tot aan de voet van de Vernan Falls en nemen dan de tijd om wat foto’s te nemen van dit prachtige natuurfenomeen. Hierna beklimmen we nog de kloofwand naast de Vernan Falls, de Misty-Valley. Een mistgordijn van spray van de waterval zorgt ervoor dat je goed nat, de afdaling terug kan inzetten. Terug in het dal, picknicken we samen met Pluisje en de andere eekhoorns alvorens met de shuttlebus het volledige Yosemite af te rijden en te kijken wat er voor ons nog haalbaar is. Ons oog valt daarbij direct op een rafttocht op de Merced River (het rustige gedeelte). Dieboeken we dan ook meteen voor morgen. Daarna terug naar het Visitor Center waar onze meijes nog enkele weetjes meekregen over de lokale indianen en ze plechtig hun eed als “Junior Ranger” moesten afleggen tav een echte Ranger.
Met de Yarts bus terug naar onze camping en een klein verkwikkend zwemmeke doen.
Als toetje passeren voor onze neus nog drie herten door de vallei, wanneer we aan het aperitieven zijn.
10 juni. De tweede dag Yosemite. Ditmaal nemen we onze mobilehome die ’s morgensvroeg parkeren, centraal in het NP. We besluiten om eerst een wandeling te maken naar de Yosemite Falls, de 5e hoogste waterval ter wereld met zijn 794m hoog. IMPRESSIONANT! Na de wandeling kleden we ons even om om te gaan raften en krijgen aan de mobilhome bezoek van een hertenkalfje van amper een paar dagen oud en zijn moeder. De meisjes zijn helemaal in de wolken.
Dan gaan raften op de Merced River. Ze schotelen ons een tocht voor die 2à3 uur duurt, met verschillende rapids, en nat zouden we zeker wel worden… niet dus. Dit deel van de Merced River is even wild als de Lesse, als die in vorm is. De rust en grandeur die de Yosemite Valley uitstraalt valt dan weer niet te evenaren.We doen er in totaal iets meer dan 75min over en de meisjes tonen zich volleerde rafters.
De schuttle die ons oppikte had vervolgens nog een kleine verrassing in petto. Het was een echte Amerikaanse Schoolbus. Mega Cool.
Na het terugbrengen van het raftmateriaal nog een reuze verrassing!! We spotten onze eerste beer, een berejong althans dat zich schuilhoudt tussen de bosjes. Helaas gaat dit zo snel dat we er geen gevoelige plaatjes van kunnen trekken.
We besluiten om op tijd terug naar de camping te trekken zodat de meisjes nog een zwemmeke kunnen doen. Naast ons, in de yurt, hebben we nieuwe buren. Twee zusjes, Brittany en Lindsay en hun mama Jenny. De zusjes, beide prille twintigers worden direct aangeklampt door de onze. Na het avondeten maken we samen een groot kampvuur en praten wat over ditjes en datjes en krijgen wat tips voor de komende dagen.Onze Amerikaanse buurmeisjes zijn bijzonder gecharmeerd wanneer Sam en Febe als volleerde "woodpeckers" (nachtegalen zou ik het niet noemen) het avondlied te berde brengen.
11juni. Vandaag een snipperdagje. We besluiten om op de camping te blijven om nog wat inkopen, wat te plannen, te werken aan de blog en vooral ook nog veel rond te hangen aan het zwembad. Het is hier immers 28°. 's Avonds bouwen we nog een klein kampvuurtje en vroeg het bed in.

• 16 Juni 2016 - 17:22

@bc:

Schitterend! Geniet ervan! (en pas met het uitzwaaien van je RV achteraan als je ermee draait)

• 16 Juni 2016 - 20:06

Liesbet, Lieven, Sien, Liv En Imme:

Het lezen van jullie avonturen is weer super tof. Sien mist haar nichtjes wel een beetje,...
    Geniet ervan en wij kijken uit naar de volgende verhalen.
    Kusjes van ons allen en dikke knuffels aan Sam en Febe van onze meisjes xxxx

• 16 Juni 2016 - 20:56

Stoofke En Co:

Zalig manne ! Mooie verhalen Eline !
    Geniet er verder van ! En vergeet af en toe niet eens aan ons te denken hier in den drash :-)

• 17 Juni 2016 - 06:41

Nadine:

Hemel op aarde dus ....

• 19 Juni 2016 - 11:26

Nadine:

Zo zalig dat de tijd is blijven stilstaan zelfs !
    Genieten maar !

• 20 Juni 2016 - 09:34

Opa EnLili:

bij het ontbijt genieten we van jullie verhaal, dat is wat we deze ochtend deden...blijf genieten, dat doen wij hier in Denemarken ook... van pittige fietstochtjes, hertjes (nee, nog geen beren) en een heerlijk zonnetje. Knuffel, opa en Lili

• 20 Juni 2016 - 12:15

Frank:

Ik krijg al terug heimwee naar de US als ik het zo allemaal lees. Geniet ervan; het wordt nog veel beter....